Ako často meniť motorový olej v aute?
Ako často meniť motorový olej v aute?
Motorový olej je po benzíne druhá najdôležitejšia kvapalina v aute. Sledovanie množstva oleja v aute bolo predtým úplne samozrejmou vecou, pretože z motora unikal netesnosťami okolo tesnenia vane, alebo filtra. To je história. Potom prišlo obdobie, kedy sa skutočne nemusela hladina oleja strážiť a bez problémov to šlo vydržať od výmeny k výmene (jednotkový rad Octavie napríklad) bez zdvihnutia auta. A potom prišla súčasnosť as ňou konštrukcia motorov, ktoré sa nehanbia si o olej povedať o to naliehavejšie, čím väčším výkonom disponujú. Takže zase strážime, dolievame a meníme.
Intervaly výmeny oleja
Pre intervaly výmeny oleja univerzálna rada neexistuje, nielenže je nepreberné množstvo typov áut, ale záleží to aj na režime, v akom je auto prevádzkované. Bývali časy, kedy sa menilo po 5 000 km, teraz bežne po 15 000, niekde dokonca až po 30 000 km. Iný servis bude potrebovať offroad, ktorý pracuje v Lesnom závode v Tatranskej Lomnici ako ten istý model auta, ktorým manželka podnikateľa vozí denne deti do školy v Petržalke a raz týždenne na chatu v Limbachu. Pravidlo: Výrobca auta najlepšie vie, ako často olej meniť, teda je dobré brať jeho odporúčanie vážne, čo platí pre bežné komerčné autá, a ak máte niečo špeciálne, závodné alebo naopak veterána, buď viete, čo a ako, alebo to vedia vaši servisáci .
Prečo je dobré meniť olej častejšie?
Pokiaľ dávate svojmu motoru nejako zabrať – pracuje v ťažšej záťaži alebo vyšších otáčkach, vždy ho potešíte včasnejšou výmenou oleja, než udáva výrobca. Ale aj keď jazdíte málo, je dobré olej vymeniť, hoci ste nenajazdili stanovený počet kilometrov. Odporúčame po 2 rokoch, pretože olej je organická látka, ktorá časom degraduje, oxiduje aj prijíma vzdušnú vlhkosť a zhoršujú sa tak jeho vlastnosti.
Buď odsať alebo vypustiť
Je dobré vedieť, že starý olej je možné z motora aj odsať. Avšak nie je to úplne o rozhodovaní, či odsať alebo vypustiť. Existujú konštrukcie motorov, ktoré vôbec vypúšťaciu skrutku nemajú, teda výmena oleja ani inak urobiť nejde. Pokiaľ ale váš motor takto konštruovaný nie je, je vždy lepšie olej vypustiť, už len preto, že zátka je väčšinou magnetická a zachytávajú sa na nej drobné kúsky kovu. Nezľaknite sa, ak to budete robiť prvýkrát, to je v poriadku, dokonca čím je motor mladší, tým ich je viac. A ako prebieha odsávanie? Jednoducho - hadičkou cez otvor, v ktorom je mierka oleja. Je dobré to vedieť aj pre prípad, že by ste pri dolievaní oleja preliali. Hadička a väčšia injekčná striekačka to vyrieši.
Aditíva sú zbytočné? Naozaj?
Približne jednu štvrtinu objemu oleja tvoria najrôznejšie prísady – aditíva, ktoré zásadne ovplyvňujú jeho vlastnosti od mazania až po životnosť. Už pred 100 rokmi sa začal pridávať do olejov napríklad volfrám alebo molybdén na zlepšenie mazacích vlastností. História aditív je veľmi pestrá, a okrem modifikátorov trenia existujú aj prísady, ktoré chránia zariadenie proti opotrebovaniu, prísady ktoré regulujú usadeniny a ďalšie, ktoré zabraňujú korózii. Jedným zo špičkových aditív je NANOTECH, prísada ktorej podstatou sú fullerénové nanočastice volfrámu. Nanotechnológie umožnili vytvoriť prísady výrazne znižujúce trenie a opotrebenie úplne novým spôsobom.
Drahý olej alebo stačí olej z hypermarketu?
Pri olejoch je v podstate cena až druhotný parameter, je dôležité, aby olej mal tie vlastnosti, ktoré potrebujete. Potom sa môžete medzi rovnakými olejmi rozhodovať napríklad aj na základe ceny, ale pokiaľ výrobca odporúča nejakú značku, robí to s dobrým vedomím a s väčšinou veľkým množstvom testov za chrbtom.
Odporúčanie na záver
Je nesmierne praktické voziť so sebou aspoň 0,5 l oleja. Nečakané rozsvietenie kontrolky mazania totiž nie je len kozmetická či optická chyba vašej palubovky a čím rýchlejšie dolejete aspoň ten polliter, tým lepšie.
Odporúčanie na záver
Je nesmierne praktické voziť so sebou aspoň 0,5 l oleja. Nečakané rozsvietenie kontrolky mazania totiž nie je len kozmetická či optická chyba vašej palubovky a čím rýchlejšie dolejete aspoň ten polliter, tým lepšie.